Frequently Asked Question
Ett stort problem med mail är att systemet fungerar som så att vem som helst kan skicka mail med vilken mailadress som helst. Tekniskt sett kan alltså vem som helst i världen bestämma sig för att börja att skicka mail med just er e-postadress. Det är ett problem som har funnits sedan mail lanserades även om det från början inte sågs som ett problem. Det har dock på senare år gjort så att spammare kan göra så det ser ut som att deras mail kommer från legitima avsändare. Det har därför tagits fram två tekniker som heter SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) för att sätta stopp för den här möjligheten.
DKIM (och SPF) handlar om att bevisa att de mail som ni som ägare av ett domännamn skickar faktiskt kommer från er. Allt fler e-postservrar har därför börjat kolla om inkommande mail använder sig av DKIM och om mailet inte gör det så skickas det till skräpkorgen. Det är därför viktigt att ni aktiverar DKIM så att dina mail inte hamnar i skräpkorgen hos mottagaren och ni blockerar spammare från att missbruka ert domännamn.
DKIM består av en privat och en publik nyckel, den privata nyckeln hålls hemlig och stannar på servern och den publika publiceras i ett DNS-inlägg. Alla era utgående mail signeras digitalt med den privata nyckeln vilket gör att den mottagande servern kan använda den publika nyckeln för att verifiera att det är domänens ägare som har skickat mailet.
Så här lägger ni in ett DKIM
- Logga in på er cPanel.
- Klicka på ikonen
Levererbarhet för e-post
i kategorin E-post.
3. Ni kan se en lista över alla domäner och subdomäner på ert konto med statusinformation om var och en. Klicka på Hantera
.
4. Om ni ser en varning som i nedanstående bild betyder det att domännamnet inte använder våra namnservrar. Ni kommer då inte att kunna hantera SPF via din cPanel hos oss. Ni kan dock göra ändringarna i ert webbhotellkonto hos och sedan kopiera DNS-inläggen till er DNS-leverantör.
5. Under rubriken DKIM
kan ni se DNS-inlägget för er DKIM-nyckel
6. För att DKIM ska fungera krävs det alltså att den privata nyckeln finns installerad på alla servrar som skickar mail med ert domännamn. Om det är någon annan server än vår som ska skicka mail med domännamnet kan ni kopiera den privata nyckeln och installera den på den andra servern
7. Om det är så att ni använder vår server för att skicka ut mail men ni har inte DNS-hantering hos oss, då behöver ni lägga till den publika nyckeln i ett DNS-inlägg hos er DNS-leverantör. Ni kan kopiera DNS-inlägget samt den publika nyckeln genom att klicka på följande knappar.
8. Om det är så att den DNS-server som ni använder inte stöder väldigt långa DNS-inlägg så behöver ni ändra till Delad
och sedan kan ni kopiera inlägget.
Notera: Om ni använder en nyhetsbrevtjänst, t.ex. Get a Newsletter, som vill att ni ska lägga till deras DKIM-inlägg så görs det oftast med ett CNAME vilket ni kan skapa med DNS-hanteraren i cPanel, läs mer via Oderland.